Milyen régiek az ászanák? Honnan erednek a mai ászanák?

YOGA ASANA TREE up closeEz az első „házi feladat” az egyetemista éveimet juttatja eszembe, amikor rengeteg esszét, beadandó fogalmazást kellett készítenem mind angol, mind magyar szakon. Emlékszem, mennyire nehéznek találtam minden egyes alkalommal leülnöm a gépem elé, hogy alakot adjak azoknak a gondolati, érzelmi tartalmaknak, amelyek bennem zsibongtak. Mindig rengeteg kutatómunka, összefüggés-keresés, rendszerbe helyezés előzte meg ezeket a munkákat. Azonban utólag legtöbbször olyan „bénácskának”, kezdetlegesnek éreztem az elkészült irományt, össze sem lehetett hasonlítani azzal, amit mondani akartam, vagy ahogyan én azt eredetileg ki akartam fejezni.

Ezúttal azonban nem ez okoz nehézséget, hanem inkább, hogy most ismét rá vagyok kényszerülve, hogy használjam az agyamat, különféle forrásokból összeszedegetett információt érthető módon közvetítsek. Nem bánom, hogy hosszú idő után újra gondolkodnom kell, valójában már hiányzott is, hogy új dolgokat tanulhassak.

Úgy gondolom, ezt a feladatot több aspektusból is meg lehet közelíteni, én most egy aránylag egyszerűbb utat választottam: összegzem az eddig talált információhalmaz, egyelőre kommentár vagy végső következtetések nélkül.

Először is elmondanám, hogy eredetileg milyen kép élt bennem az ászanák „eredetéről”. Nos, különböző könyvek, blogok és kommentek alapján azt gondoltam, hogy ezek olyan évezredek alatt kialakult és kipróbált testhelyzetek, amelyek pontos anatómiai szakértelemmel lettek „kifejlesztve” és „tökéletességre csiszolva” hol máshol, mint Indiában. Rendszeres gyakorlásukkal mind a test, mind az elme tökéletesítését, „magasabb szintre jutását” hivatott szolgálni.

Ezzel szemben rögtön azzal kellett szembesülnöm, hogy egy forrás szerint a mai értelemben vett ászanák nem is olyan régiek, csak mintegy kétszáz éves múltra tekintenek vissza és valójában kelet és nyugat egymásra hatásának eredményeképpen jöttek létre.

Természetesen ez nem jelenti azt, hogy ne tekintenének régebbi múltra vissza az ászanák, hiszen szobrok, ábrázolások és régi szent iratok bizonyítják az ellenkezőjét. Például az ősi Indus-völgyi civilizációról feltárt leletek között szerepelnek jóga vagy meditatív testtartásban ábrázolt alakok. Adatok szerint a védikus papok is végeztek testgyakorlatokat a tűzszertartás előtt, majd az Atharva-Véda említ először konkrét ászanákat i.e. 1500 körül jógikus szövegkörnyezetben.

Ezt követően is számtalan utalást találunk a Védákban, Brahmanákban és az Upanisádokban, ezen bizonyítékok alapján következtethetünk rá, hogy már a szövegek írásos változata előtt létezett ászana-gyakorlás valamilyen formában. Az időszámítás előtti 400-ban keletkezett Mahabharata megemlít két ászanát, a mandukászanát (béka tartás) és a virászanát (hős tartás). A Jóga Yaynalkya című írás i.e. 200 körül keletkezett és ez az első, amely részletes ma is gyakorolt ászanák leírását tartalmazza. Habár Patandzsali nem ír konkrét ászanákról a Jóga Szutrákban, ez az első írás, amely a megfelelő testtartást a jóga tudomány részének tekinti. A Puránák, az indiai hagyomány szent iratai szintén utalnak ászanákra.

A hatha jógának, a jógának ez a testre és egészségre fókuszáló előkészítő ága, végső célja az embert felkészíteni a magasabb szintű, meditatív jóga gyakorlására. Ezen irányzat alapműve Swatmaráma nevéhez fűződő Hatha Jóga Pradipika, amely a 15. századra nyúlik vissza, a mű többek között az ászanák és a pranajáma gyakorlásáról szól, például több mint egy tucat ászana részletes leírását tartalmazza. Egy vallásos hagyomány szerint a hatha jóga közvetlenül Sívától, az egyik legfontosabb hindu istenségtől származik.

A modern hatha iskolák a modern jóga atyjára, Krisnamacharya tanítására építenek, korábban előtte az „igazi” jógik Indiában nem tartották sokra az ászanákat gyakorló fakírokat, akik inkább vásári látványosság számba mentek a 17-18. században és ászanázás helyett a jóga magasabb irányzatait részesítették előnyben.

Nos, eddig jutottam a témában és mivel már bőven túlmentem a megadott terjedelmen és nem is úgy csináltam, hogy kellett volna és emiatt jelenleg kellőképpen össze is vagyok zavarodva, kénytelen leszek a jövő hétvégéig várni, hogy megtudjam, mi is lenne az „igazság” ezen témakörben.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s