Hétfő, szerda, péntek: Hatha Jóga Reginával

534021_486136658107819_599778955_nAz eheti hétfői óráról már egy korábbi írásomban olvashattatok, azonban adós maradtam még egy Regina hatha óráit általánosságban bemutató bejegyzéssel.

Regina óráján először talán tavaly február magasságában járhattam először, egyik tanítványom ajánlására mentem el célirányosan az ő órájára. Akkoriban még nem teljesen alakult ki bennem, hogy pontosan milyen típusú jógaórát is keresek, elsősorban a stúdió közelsége (Kálvin tér) és az óra időpontja (11.30) volt a legfőbb szempont. Elmondhatom, hogy több dolog is meglepett ezen az első órán.

A szokatlan időpont ellenére sokan voltak ezen az azóta is töretlenül népszerű, teljesen megtelt a pici terem (azt azért hozzá tenném, hogy két kis terem van összenyitva a stúdióban, így a kettő akár több mint 40 ember befogadására is képes, azonban a másik termet valamiért csak nem olyan régóta kezdtük „birtokba venni”).  Az óra kezdete előtt Regi mindig odamegy az új emberekhez, megkérdezi a keresztnevüket és hogy van-e jógás tapasztalatuk, sérülésük, amiről tudnia kellene. Tapasztalatom szerint ez a fontos oktatói odafigyelés, érdeklődés sajnos sok helyen elmarad, jelentőségét szerintem felesleges lenne itt külön kiemelnem.

Második meglepetés számomra az óra nehézsége volt, kezdőként nem is nagyon jártam azelőtt haladó órán, sok ászana ismeretlen és kihívást jelentő volt számomra. A nehézséget nem is az ászana felvétele jelentette a számomra, hanem a kitartása, elmélyítése. Reginánál egy-másfél percig tartjuk ki az ászanákat és bevallom, sokszor még most is megkönnyebbülök, amikor kilégzésre visszaállhatok tadászanába vagy lefelé néző kutyába. Ha néha elmegyek astangázni, szinte mindig meglepődöm, hogy milyen gyorsan letelik az öt lélegzetvétel, amíg kitartjuk ott a pózokat.

Rövid ráhangolódás és két kör napüdvözlet (módosított surya namaskara B, az úrdhva-uttanászanát kihagyjuk, a csaturanga-dandászanát pedig öt másodpercig kitartjuk) után az állópózok következnek. Az álló pózok közül is vannak állandók és olyanok, amelyeket időről-időre ismétlődnek. Hátrahajló ardha csandrászana, uttanászana, utthita trikónászana, utkatászana A és B, sutarmurgászana, talászana, virabhandrászana A és a fej a lábhoz póz mindig szerepelnek az állópózok közül, a következőkből kerül ki a többi: parivritta trikónászana, garudászana, parsvakónászana, virabhandrászana B és C, ékapáda dharunászana, ékapáda dzsanusírsászana, pársvottánászana, vriksászana, pádángusthászana, pársvakónászana, parivritta-parsvakónászana, utthita haszta pádángusthászana, utthita  pársvaszahita, praszárita-pádottánászana, utthita parsvakónászana, nirlamba parsvakónászana (biztosan van olyan, amit kifelejtettem…).

Nem csinálunk teljes vinyászát az álló pózok között, helyette erősíteni szoktunk például szantólanászanával, abból oldalra kifordulással, csaturangával, alkartámasszal, úrdvamukha és adhómukha svanászanával.

Az álló pózok után, amelyekből körülbelül tizenötöt szoktunk egy órán elvégezni, csípőnyitó pózok szoktak következni, andzsanijászana, majd abból előrehajlás, galambpóz variációk, hanumánászana. Dzsanusírsászana, marícsjászana, baddhakónászana, navászana, úrdvamukha pascsimóttánászana, upavista kónászana, matszjászana, gomukhászana, paravritta dzsanusírsászana, szúpta dandászana és szúpta pádángusthászana stb. szoktak szerepelni a talajon végzett ászanák közül, az általában az óra végén szereplő hátrahajlások közül pedig bhudzsangászanát, makarászanát, salabhászanát, dhanurászanát, ustrászanát, csakrászanát és egyéb módosított ászanákat (például mellkas megemelése és a kezek előrenyújtása és hosszabb kitartása) szoktunk csinálni.

Újdonság volt számomra az első órán is, hogy az oktató legtöbb póznál végigment és mindenkin (nem csak pózonként egy-két emberen vagy mindig ugyanazon az egy-két újoncon, persze tudom, hogy a kezdők legtöbbször több segítséget igényelnek) igazított itt-ott valamit, olykor, ha szükséges volt, egyeseknél könnyített vagy nehezített a pózon. Hevederrel és jógatéglával segített, mutatott be egyénekre szabva opciókat.

Egy ideje párban is szoktunk dolgozni, egymásnak segíteni tipikusan (szúpta) bandhakónászanánál vagy álló és fekvő lábnyújtásnál. Az általam ismert jógaórákhoz képest Reginánál néhány ászanát módosított formában szoktuk elvégezni, például sas állásnál felfele emeljük a karokat, hogy nyissuk a vállat vagy tehénarcú póznál hátrakulcsolt kézzel dőlünk előre, ugyanazon okból kifolyólag. Navászanánál a magasba emeljük a karokat, lassan és kitartva tesszük le és emeljük vissza a lábakat, a földtől pár centire megtartjuk magunkat majd megyünk vissza csónakba. Jó ötletnek tartom, hogy ezekkel a variációkkal még több területet fejlesztünk egy-egy póznál.

Ezen az órán a savászana is kicsit más, különleges, ugyanis az oktató nem a szokásos „szöveget” adja elő, amit legtöbb óráról már ismerhettek, hanem helyette egy megnyugtató kis „történet” hangzik el, amely elképzelve segíthet az ellazulásban. Emlékszem régebben (néha még most is) igen nagy erőfeszítésembe került, hogy Regina megnyugtató, lágy hangjára ne szenderüljek álomba. Az órát egy szankszrit „áldás” zárja.

Kezdetben heti egyszer jártam Regina órájára, majd egyre gyakrabban, tavaly májustól heti négyszer járok hozzá (a negyedik alkalom az iron jóga) és ritkán szoktam órát kihagyni. Sok más stúdiót is kipróbáltam ezalatt, de rendszeresen csak az Atma centerbe járok még, hétvégenként.

Úgy érzem, hogy rengeteget „fejlődtem” és tanultam ezeken az órákon az utóbbi évben és mindenkinek meleg szívvel tudom ajánlani, hogy próbálja ki egyszer Regina jógáját. Habár sokkal erősebb és fittebb vagyok, mint amikor kezdtem és az ászanákat összehasonlíthatatlanul jobban végzem már, még most is szinte minden egyes alkalom kihívást jelent a számomra. Az óra a változatos és folyamatosan átalakuló felépítés miatt (szemben a kötött sorozatokat végző irányzatokkal) nem vált számomra unalmassá a rendszeres és hosszú időn át tartó látogatás mellett sem.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s