”Testeink” kialakulása, megszünése és újjászületése

578441_478917595496392_1902032137_nA jóga filozófia szerint három testtel rendelkezünk, leegyszerűsítve ez a test-elme-lélek együttese: az első a fizikai test, amely tartalmazza az öt durva elemet, a második a finom test vagy asztráltest, amely a finom érzékelések világa és a harmadik a legmegfoghatatlanabb, a kozmikus vagy kauzális test. A három test mint a hagyma rétegei veszik körbe a lelkünket, a fizikai test a finom és kauzális testből fejlődik ki, a finom test a kauzális test megnyilvánulási formája. A jógagyakorlatok mind a háromra hatnak.

Az aktuális házi feladat keretében azt kutatom, hogy egyes mesterek hogyan vélekednek ezekről a testekről. Eddig elsősorban Swami Vivekanandától és Paramahansa Yoganandától keresgéltem idézeteket (több-kevesebb sikerrel – nem vagyok benne teljesen biztos, hogy „jó nyomra akadtam”). Először Vivekanandától vett idézetek tanulságáról írnék egy kis összefoglalást, a mester szavai zárójelben követik a magyarázatot, reflexiót (elnézést, az idézetek angolul vannak).

A belső szervek és az érzékszervek irányítása nem könnyű feladat, de meg kell tanulnunk irányítani ezeket, hogy a fizikai testünknél magasabb szintre jussunk, hogy elérjük a spirituális szabadságot. (“Give up all desire for enjoyment in earth or heaven. Control the organs of the senses and control the mind. Bear every misery without even knowing that you are miserable. Think of nothing but spiritual freedom.”) Nem szabadna a gondolatainkkal és az érzéseinkkel azonosítani önmagunkat, paradox módon meg kell tanulnunk magunkat elkülöníteni saját magunktól, az elménktől. (“Hold to the idea, “I am not the mind, I see that I am thinking, I am watching my mind act,” and each day the identification of yourself with thoughts and feelings will grow less, until at last you can entirely separate yourself from the mind and actually know it to be apart from yourself.”) Minél kevesebbet gondolunk a fizikai testünkre, annál jobb, mivel a test az, amely hátráltat bennünket a spirituális fejlődésben, ez tesz bennünket boldogtalanná. Helyette a lelkünket ápoljuk, hiszen a lelkünk az, amely egységben áll a világegyetemmel, a mindenséggel. (“The less the thought of the body, the better it is. For it is the body that drags us down. It is attachment, identification which makes us miserable. That is the secret: to think that I am the spirit and not the body, and that the whole of this universe with all its relations, with all its good and all its evil, is but as a series of paintings–scenes on a canvas–of which I am the witness.”)  Azok, akiknek sikerül az érzékszervek befelé fordítása, az elméjük leválasztása majd újra egyesítése a testükkel, közel állnak a boldogság eléréséhez, az igazi lényünkkel való egyesüléshez. (“Those who have succeeded in attaching or detaching their minds at will have succeeded in Pratyahara, which means “gathering towards,” checking the outgoing powers of the mind, freeing it from the thralldom of the senses. When we can do this, we shall really possess character; then alone we shall have taken a long step towards freedom. Before that, we are mere machines.”)

A jóga gyakorlásának egyik fontos módja a meditáció, amely során a test háttérbe szorul, nem érzünk fájdalmat, csak kellemes könnyűséget szemben a test földhözragadtságával és nehézkességével szemben. Az elme megszűnik és a világ megáll körülöttünk, az öntudatunk minden egyes meditáció során fejlődik. Az önmegvalósítás az érzékekről való lemondás és a meditáció segítségével érhető el. Le kell mondanunk az érzékekről, ha meg akarunk szabadulni az anyag(iasság) láncaitól és közeleeni szeretnénk az isteni természetünkhöz. A lélek érintése végső soron minden negatívat pozitívvá alakít. (“In real meditation you forget the body. You may be cut to pieces and not feel it at all. You feel such pleasure in it. You become so light. This perfect rest we will get in meditation.” “Meditation means the mind is turned back upon itself. The mind stops all the thought-waves and the world stops. Your consciousness expands. Every time you meditate you will keep your growth.” „Self-realization is to be attained by renunciation, by meditation—renunciation of all the senses, cutting the knots, the chains that bind us down to matter.” “The greatest help to spiritual life is meditation. In meditation we divest ourselves of all material conditions and feel our divine nature. We do not depend upon any external help in meditation. The touch of the soul can paint the brightest color even in the dingiest places; it can cast a fragrance over the vilest thing; it can make the wicked divine–and all enmity, all selfishness is effaced.” “Try a little harder, and meditation comes. You do not feel the body or anything else. When you come out of it after the hour, you have had the most beautiful rest you ever had in your life. That is the only way you ever give rest to your system. Not even the deepest sleep will give you such a rest as that.)

Következzenek Yogananda gondolatai a témáról. Szerinte a légző gyakorlatok hozzák meg számunkra a tudatosságra ébredést, a saját légzésünk irányítása nélkül nem kerülhetünk közel Istenhez. A lélegzet az érzékeinkhez köt bennünket, ahogy lecsendesedik a légzésünk, az elménkkel befelé fordulunk és a lélegzet visszatartásával elindulunk az isteni úton. A pránájáma gyakorlása megtanít meditálni és eggyé válni Istennel. (“Pranayama [‘control of prana’ or energy/life-force that sustains life in the body] is the primary art of realization. You cannot find God unless you can master the mortal breath. Breath ties the mind to the sense plane. As your breath becomes calm, your mind goes withinBreathlessness is the way to God. Practice pranayama and you will know how to meditate—how to perceive God and be one with Him.”) A kriya jóga, a pránájáma magas szintű gyakorlása során Istenhez közel kerülhetünk, amely a legnagyobb boldogsággal egyenlő, nem lehet összehasonlítani azokkal az örömökkel, amelyeket az érzékszerveink nyújtanak nekünk. (“Bliss—which is God, man’s ultimate goal—is felt in an intense degree in the practice of Kriya Yoga. The practice of Kriya is far more purely blissful than the greatest enjoyment that any of our five senses or the mind can ever afford us. I do not wish to give anyone any other proof of this truth than is afforded by his own experience. The more one practices Kriya with patience and regularity, the more one feels intensely and durably fixed in Bliss, or God.”) Amikor képesek vagyunk meglátni a fényt a két szemöldökünk között és az elménket, az idegrendszert leválasztjuk az érzékeinkről, akkor jön létre az ezoterikus lemondás állapota. Az elme a külső tárgyak vonzása nélkül képes megtapasztalni a lélek csodálatos belső világát. (“When the yogi is able to see the light between the eyebrows and to withdraw his life force from the nervous system to the five sense-telephones, he enters the state of esoteric tapasya (ascetical renunciation). His mind, being disconnected from the senses, then exists in a state of esoteric renunciation.” “After Kriya practice, sit long in meditation with attention fixed at the Kutastha (the Spiritual Eye). The soul-consciousness that usually flows outward into body-consciousness is turned inwardly by Kriya. Then the mind, freed from its attraction to external objects, will experience the wondrous inner world of Spirit.” “The principles of Kriya Yoga, therefore, are not the formula of a sectarian rite, but a science through the application of which the individual may realize how his soul descended into the body and became identified with the senses, and how that soul may be withdrawn from the senses and reunited with Spirit by a scientific method of meditation. This route of descent and ascension is the one universal path that every soul must travel.”) Amikor a spirituális szem megnyílik a meditáció során, meglátjuk az asztrális fényt, amelynek közepét egy csillag alkotja. Ha képesek vagyunk ezen a csillagon áthatolni, akkor az asztrális világ, Isten birodalmi megnyílik előttünk. (“As Self-Realization students know, when your spiritual eye is open in meditation, you see the astral light of the spiritual eye as a ring of golden radiance encircling a sphere of opalescent blue, and at the center, a five-pointed silvery-white star. If you can penetrate that star, you are immediately in God’s kingdom in the astral world. So learn to concentrate and meditate deeply. Though the spiritual man experiences the physical world and works through the instruments of the physical body, he does not identify himself with any sensation of the body; he is always centered in the spiritual eye. I never take my mind away from there, no matter what I am doing.”) Azonban a gyakorlók élete nem könnyű, egy próbán kell keresztül menniük, amely során Isten meggyőződik felőle, hogy kellően odaadóak-e. A múlt láthatatlan vágyakozásai bármikor előbújhatnak, azonban ezeket a meditáció segítségével el kell pusztítani. (“A devotee’s life is never all roses and honey. God tests each one to determine the degree of his devotion. For many latent desires of the past remain buried in the spinal region ready to spring forth when conditions are right. These tendencies must be burned in the fire of meditation. The current which is revolved around the spine while practicing Kriya is so intense that it literally bakes the seeds of karma. So if you practice Kriya regularly, and with ever-increasing devotion for God you will reach the goal in the end.”)

Eddig jutottam az idézetek gyűjtésével, mivel igen nagy hiányérzetem van még, így igyekszem egy kicsit még mélyebbre ásni a témában, folytatni az idézetek gyűjtését.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s