Mi is az a mula bandha és ashwini mudra és főképpen – mi a köztük lévő különbség?

KépA bandhákról mint olyanokról ashtanga jóga órán találkoztam először és nagyon sokáig fogalmam sem volt, hogy mi fán is teremnek és főleg, miért kell őket folyamatosan tartani. Aztán egyszer utána néztem és azt találtam, hogy nekem túl bonyolult ez a “testzáras” téma és sokáig nem is foglalkoztam vele. Azonban most eljött a pillanat, hogy kissé részletesebben is utánuk nézzek, lévén, hogy az aktuális házi feladat a három bandhák közül az egyik, a mula bandha vagy gátizomzat, illetve az ashwini mudra, vagyis a lótartás közti hasonlóságokat és különbségeket feszegeti. 

Ha a hasonlóságokkal szeretnénk kezdeni, akkor az már első nézésre is szembetünik, hogy mindkét gyakorlat a test alsó szakaszához kapcsolódik, nevezetesen egy elég kényes területhez, amely nem más, mint a végbél, nemi szervek és a gát környéke. Na már most nem tudom mit szoktak szólni / szólnának azok a kezdő jógagyakorlók ahhoz, ha az első órákon azzal kell(ene) szembesülniük, hogy hát például a végbélnyílásukkal csináljanak ezt meg azt… Komolyra véve a szót, annak ellenére, hogy ez sok “kevésbé spirituális alkatnál” kapásból kiverné a biztosítékot, mind a mula bandha, mind pedig az ashwini mudra jelentőségét érdemes lenne a gyakorlás minél korábbi szakaszában tudatosítani, szokni, fejleszteni. (Itt egy nagy felkiáltójel magamnak!)

Az ashwini mudra a mula bandha egy kezdőbb, előkészítő változata, így érdemes azzal kezdeni: nem egy teljes ászana önmagában, hanem általában padmasanában, vagyis lótuszülésben szokták gyakorolni vagy olyan más testtartásban, amelyben függőleges és egyenes a gerinc – ilyenkor a végbél záró izmot ritmikus kontrakció alatt tartjuk, összehúzzuk és elengedjük. Az “ashwa” jelentése “ló”, a “mudra” pedig “gesztust” vagy “jelet” jelent. Célját tekintve itt is a prána megtartása és felfele áramoltatása áll a központban, hogy ezzel előkészítsük a belső szerveket a haladóbb gyakorlatokra. Akinek esetleg ez nem lenne elég meggyőző indok, annak jó hír, hogy egészségügyi vonatkozása is van az ashwini mudrának, nevezetesen, hogy egészségesen tartja és ellenállóvá teszi a szerveket, jó az aranyér ellen, hatékonyan gyógyítja a húgy-és ivarszervi megbetegedéseket. Sőt, kiváló előkészítő gyakorlat a szülés előtt is.

A női és a férfi test fiziológiájából adódó különbség miatt az előbbieknek öt, az utóbbiaknak négy összehúzást-elengedést kell végezniük a prána felfele áramlásának eléréséhez, de később ez egyel is megoldható. Máshol olyan gyakorlatot javasolnak, amikor is háromszor tizenöt összehúzás-elengedést végzünk, másodpercenként kettő elosztásban. Ugyan én még nem tapasztaltam, de onnan lehet tudni, hogy jól csináljuk, hogy belégzés után az összehúzást követően az apana váju és a prána mellkasban való találkozásakor és további együtt történő felfelé áramlásakor beleborzong a testünk a gerinc alsó szakaszától a fejtetőig.

A mula bandha gyakorlása során a sarkunkkal nyomjuk a gátat és itt nem is a végbelet húzzuk össze, hanem pontosabban a gát (perineum) területének férfiaknál és nőknél eltérő részeit. Egy kis ellentmondást találtam a pontos elhelyezkedést illetően, leírom mindkét változatot.  A férfiaknál ez a pénisz és a végbél közti területet érinti, a prosztata tájékán, míg nőknél a hüvelyi izmok és a méhnyak (cervix) közt húzódó területet. Mindezt a ún. PC-izom (musculus pubo-coccygeal) összehúzásának segítségével tehetjük meg, amelynek eredése az os pubis belső felszínén a symhisis pubicahoz közel és a spina ischiadican található, tapadása pedig a centrum perinei, férfiaknál a fascia prostatica, nőknél a vagina fala és a farkcsont (os coccygis) között található wikipedia barátunk tanúsága szerint. Tehát most nem egyértelmű számomra, hogy a tapadás a végbél/méhnyak vagy pedig a prosztata és a farkcsont között van-e pontosan…

A “mula” jelentése alapján “gyökér”, “alap”, “kezdet”, “forrás”, míg a bandha szó “megkötés”, “összekapcsolás”, “rögzítés”, “fogva tartás” stb. jelentéssel bír. A mula bandha aktiválásával gyakorlatilag a hét csakra közül a muladhara csakra működésére hathatunk (l. képünkön). Természetesen ebben a pakliban is benne van, hogy az apana és prána váju felfele áramlását segítjük elő, benntartva a gerinc vonalán, a finom test szemszögéből nézve a sushumnában, vagyis a központi csatornában, tehát amint láthatjuk, a kundalini energia felébresztésével áll szoros kapcsolatban. Ezzel a gyakorlattal megakadályozzuk, hogy az éltető energia lefelé áramoljon – azzal, hogy az energiát benntartjuk és az ászana gyakorlás során végig bezárva tartjuk, saját magunknak tesszük könnyebbé az ászanázást, növeljük a belső hőt, csökkentjük a sérülésveszélyt.

Az ashwini mudrához hasonlóan a mula bandhának is van hosszútávú egészségügyi vonatkozása, mégpedig, hogy erősebbé teszi a medencefeneket vagy más néven medence záró izmokat, segít a vérellátásban, így aranyér panaszoknál is alkalmazható, továbbá jótékony hatással van az emésztésre is.

Kicsit jobban belegondolva a témába, végtére is nem olyan rossz dolog tudatosan befolyásolni, kontroll alatt tartani a gyökérzárat, gátat, stb. A világon olyan kevés dolog van, amelyről elmondhatjuk, hogy mi irányítjuk, hogy már csak az önbizalmunknak is milyen nagy löketet tud adni egy-egy nehezebb ászana helyes kivitelezése, a légzés és mozgás összehangolása vagy éppen a bandhák sikeres kontrollja. Ahhoz az érzéshez áll közel, amikor sikeresen kivédjük, hogy például egy stresszhelyzet eluralkodjunk rajtunk vagy amikor képesek vagyunk megtartóztatni magunkat egy dühkitörés előtt. Igen, itt én vagyok a főnök, nem pedig az ösztönök vagy a külső negativitások. Egy jógát nem feltétlenül rendszeresen gyakorló ember számára már csak ezen tény miatt is érdemes lesz figyelni az izomzárakra. Én pedig már megkaptam a felkiáltójelemet. (!)

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s