A gyógyulás útja?

PE-BackPain_Figure2Múlt hétvégén egy két egész napos jógaoktatói továbbképzésben vettem részt. A tanfolyamot Bene Máté tartotta, a téma pedig a gerincprevenció volt. Ugyan nem volt olcsó mulatság, de megérte az árát: egyrészről nagyon hasznos gyakorlati tanácsokkal gazdagodtam, amelyeket a jógaoktatásban minden alkalommal hasznosíthatok, másrészről talán megoldást találtam a saját derék-problémámra is.

Már írtam arról a 12 hetes kezelésről, amelyet januárban írt elő egy gyógytornász és amelyet szorgalmasan végeztem is előző vasárnapig. A bejegyzést félidőnél írtam és akkor még arról számoltam be, hogy semmilyen javulást nem észlelek, de az igazsághoz hozzá tartozik, hogy a cikk megírását követően kedd magasságában nem várt javulás következett be, amely több mint egy hétig tartott, pontosabban a következő hét péntekig. A gyakorlat végzése nem fájt ebben az időszakban, sőt jól esett, utána sem fájt és egyébként pedig elfeledkezhettem a derekamról, ugyanis akkor sem fájt. Ugyan nem jógázhattam, de tartottam valakinek egy jógaórát ebben az időszakban és örömmel vettem észre, hogy a jóga sem fáj, még a hátrahajlások sem. Azonban ez a felhőtlen időszak hamar véget ért és minden kezdődött elölről, nemcsak bizonyos mozdulatokra, hanem egyébként is fájt a derekam és a bal fenekem.

Aztán elkövetkezett a tanfolyam időpontja, amelynek két fókusza a porckorongsérv és kezelése, megelőzése, illetve a szegment instabilitás kezelése volt. Az első napon már beszéltem Mátéval, elsírtam-ríttam neki a problémámat, amire rögtön mondta is, hogy hát én a második csoportba tartozom és a nekem előírt kezelés tévút, hiszen az csak a sérveseken segít. A gyógytornászt is ismerte, szerinte a szakma “őskövülete”, akinek a pácienseinek a fele meggyógyul (a sérvesek), a többi tönkremegy (a szegment instabilok). A probléma a gyakorlattal az volt, hogy a homorítás még inkább irritálta és begyullasztotta a csigolya közti ízületi tokot, azért fájt közben és utána is a derekam.

A második napon vettük a szegment instabilitás témakörét. A diagnózis leírásából 100%-osan magamra ismertem: nem tud sokáig egy helyben állni (bemerevedik az egész derék és muszáj leülni: ezt leginkább múzeumlátogatások során szoktam észlelni), fáj a hátrahajlás és utána (különösen a hason végzett pózok), de imádja az előrehajlást, a csavarást, a ropogtatást. Anatómiailag az történik, hogy az évek során folyamatosan csökken a gerinc víztartalma, a porckorong térfogata is ezzel, amely elvékonyodik, lelapul. Ennek eredményeképpen a kis ízületi felszínek közelednek egymáshoz és a keresztcsont, illetve az ágyéki L5-ös csigolya közti porckorong nem lesz távtartó, a megrogyott porckorong miatt a csigolya birizgálja az ízületi tokot, az ízfelszínt – ilyenkor szokott történni, hogy például “becsípődik” a derekunk, amelyet én is szoktam tapasztalni. Ilyenkor az izmok reflexesen reagálnak, védeni akarják a tokot – amíg nem távolodnak az ízfelszínek, addig nem múlik el a tünet. A tanfolyamon a 2012 végén készült MRI felvételemet is kielemeztük, amelyből kiderült, hogy két ágyéki porckorongom (vagy talán több is) is iszonyatosan le van lapulva a többihez képest és hogy a felső keresztcsonti csigolyám úgy döntött, hogy mégsem akar összenőni a többivel, hanem inkább az ágyéki csigolyákhoz akar tartozni (evolúciós baki), így van egy plusz porckorongom, természetesen lapos, mint a fene… Ezt még meg tudom fűszerezni egy kezdődő porckorongsérvvel is az egyikben: még van pár milliméter, mielőtt a mag bedomborodna a gerinccsatornába – bár a felvétel nem ma készült, szívesen megnézném, jelenleg hogy áll a helyzet.

A megoldás? Nem találjátok ki, de a jóga! Az, amitől szigorúan el lettem tiltva – persze ész nélkül bármit el lehet rontani, de én azért úgy érzem, nem ész nélkül jógáztam, főleg az utóbbi időben. A kulcs a tengelyirányú nyújtás, majd homorítás, de csak óvatosan. A legjobbak az állópózok: szorosan magam alá billentett medencével végzett nyújtózkodások, hősi pózok, álló nyújtózó csavarások és a lefele néző kutya. Persze eddig is magam alá billentettem a medencém, figyeltem én mindenre, de nem ennyire mániákusan – és így a trikonasana sem fáj, ami mindig is “mumus-ászana” volt számomra. Ezenkívül a has, a fenék és a mély hátizmok megerősítése és a pszoász nyújtás is cél: sok szék, sáska, kobra tartást, illetve napüdvözletet, galamb és tevepózt kell végezni.

Amióta extra koncentrációval jógázom, azóta nem fáj a derekam. Persze a mindennapi életben is nagyon oda kell figyelnem, folyamatosan edzenem kell az izom-és idegrendszeremet, oldanom a védekező feszültséget: azt már régebben is gyanítottam, hogy gond van azzal, ahogy járok. Jó tartásom van szerintem, azonban mivel hajlamos vagyok mindenhova rohanni, ezért szinte mindig a “hasam visz előre”, tehát növelem a derekam homorú ívét, előreviszem a testsúlyt. Múlt hétvégétől úgy járok kábé, mint egy zombi és ez segít: erőteljesen magam alatt tartom a medencém, így persze nehezebb járni, hajlítani a lábamat, hiszen nemcsak a derekam és a hasam lesz aktív, hanem a fenekem és a combom is. Mondanom sem kell, azóta alig fáj a derekam, eddig hátizsáknál is sokszor éreztem, hogy pont azt a pontot nyomja a táska alja, ahol fáj (tehát szinte hiába tértem át az oldal női táskáról féléve – maximum annyi, hogy könnyebb így vinni a cuccokat és nem szakad le a karom). Tegnap kipróbáltam milyen nehéz női táskával közlekedni és nem volt különbség a derekam szempontjából: ugyan a féloldalas terhelés miatt nehezebb a medencebillentés, hiszen az egyik oldalt ellensúlyozni kell, de ha az ember nagyon odafigyel, nem rosszabb ez sem.

Felemelő érzés volt múlt vasárnap újra jógázni: minden egyes mozdulatot teljes mértékben kiélveztem és a plusz derékfókusz csak hozzátett a tudatosság fenntartásához. Egyetlen mozdulattal nem vagyok csak megbarátkozva: chaturangából felfele néző kutyába gördülni csak nagy óvatossággal tudok, mert érzem, hogy ha beleengedném magam (ami a gravitáció ereje miatt igen nagy csábítás), akkor azonnal becsípném a problémás részt. De ez nem fog elkeseríteni, annyi, hogy több kar-hát-és hasmunkát igényel ez a mozdulat és nem homorítok nagyot, nem tudom annyira kiemelni a mellkasom – igazából nem bánom, ha az lesz a legnagyobb bajom, hogy nem tökéletes a felfele néző kutyám… A hason végzett homorításoknál is nagyon erőteljesen tartanom kell a központomat, tolni a szeméremcsontot a talajba és előrefelé, folyamatosan előrenyújtózva, úgy hajolni hátra. A háton végzett hasizom gyakorlatoknál eddig is figyeltem, hogy lent tartsam a derekam, ezt csak jobban meg kellett erősíteni.

Az ülésről nem írtam még. Sajnos munkámból adódóan sokat ülök, ami nem jó. Januárban már beszereztem egy ékpárnát, így könnyebb egyenes háttal üldögélnem, de így is megérzi a derekam azt a napi néhány óra ülést. Magán tanításnál adott, hogy ülök, azonban a céges óráknál le tudom csökkenteni ezt az időtartamot. Ezen a héten már sokkal kevesebbet ültem, igazából annyi, hogy fárasztóbb ácsorogni, de a deréknak mindenképpen jobbat tesz. Eddig a hétköznapokban és jógaórán is úgy ültem, hogy egyenesen tartottam a hátam, a medencém magam alatt. No, erről konkrétan kiderült, hogy helytelen: homorú háttal kell ülni, hiszen üléskor magunk alá csavarjuk a keresztcsontot, megnövelve ezzel az S1 és az L5 közötti dőlésszöget, fokozva ezzel a porckorongra kifejtett nyomást és közelítve az ízfelszíneket is. Azóta az ülő pózok is jobban esnek, ami nekem elég bizonyíték az elmélet helyességére.

Alváskor a jobb oldalamon alszom, az oldalam alá is teszek egy összehajtott lapos törölközőt és a nyakam alá is. A hét elején még nagyon durván el sikerült aludnom a nyakam, de az utóbbi pár napban az is kezd eltűnni (remélem). A nyakat is részletesen vettük és számomra rengeteg hasznos infót tanultam, de ez a téma legyen már egy másik bejegyzés témája. Egyébként a dolgok azon a részen sem állnak annyira rózsásan, mint szeretném…

Egy szó, mint száz, úgy érzem, elkezdtem a gyógyulás útjára lépni. Az már persze más kérdés, hogy miért nem tudta eddig egyetlen orvos sem megmondani, hogy ez a bajom, még az MRI felvétel készítésekor sem, amiről ordít, hogy valami nagyon nincs rendben a derekammal… Nekem eddig javulás, hogy fájdalommentesen tudok jógázni (és hogy egyáltalán ismét jógázhatok!) és hogy alapból most nem fáj a derekam ülésnél, állásnál, ami egyénként átlagosan havi 1-2 hétig teljesen megszokott dolog szokott lenni nálam. Szóval bizakodó vagyok és egyúttal remélem, hogy ez az írás más, az enyémhez hasonló problémájú embernek is segíteni fog majd.

Magyarul nem, azonban angol nyelven találtam ehhez egy kis irodalmat:

http://www.coreconcepts.com.sg/mcr/lower-back-lumbar-segmental-instability/

http://www.physio-pedia.com/Exercises_for_Lumbar_Instability

A második az anatómián túl konkrét gyakorlatokat is javasol a probléma orvoslására.

http://www.facebook.com/naprolnapranap/

4 thoughts on “A gyógyulás útja?

  1. Szia! Pár hete találtam rá a blogodra, és ezen a derékfájdalmakkal kapcsolatos posztjaidra, amiket rendkívül hasznosnak találok. Hasonló a problémám, sok évet jógáztam, nagyon hajlékony vagyok, talán túl is nyújtottam magam, és most stabilizálásra volna szükségem. Az MR nem mutat semmit, az orvosi körrel tulajdonképpen végeztem, az viszont nem igazán derült ki, hogy pontosan mit is csináljak, mi okozza a bajt, mehetek persze gyógytornászhoz. Végülis azért írok, hogy megkérdezzem, Te végülis tünetmentes maradtál, hogy érzed magad azóta? Előre is köszi, üdv, Piroska

    • Kedves piir, köszönöm szépen, örülök, hogy hasznosnak találtad az olvasottakat. Hamarosan írok egy bejegyzést a mostani helyzetről, de addig is dióhéjban: gyakorlatilag nem sok változást tapasztalok, hol jobban, hol kevésbé, de fáj ugyanúgy a derekam sajnos. Elkezdtem egy új kezelést, bővebben erről később. Szép napot addig is.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s